آموزش

بهینه سازی دیتابیس ، معمولا به استراتژی هایی گفته می شود که برای کاهش زمان پاسخ گویی پایگاه داده انجام می دهیم. پایگاه داده یکی از مهم‌ترین عناصر وردپرس به شمار می‌آید و شامل پست، صفحات، تنظیمات و موارد بسیار دیگری است که در این مقاله توضیح مختصری راجع آن می‌دهیم و به کمک 14 افزونه سعی می‌کنیم دیتابیس خود را بهینه سازی کنیم.

دیتابیس چیست

پایگاه داده ( Data Base ) یک ساختار داده است که اطلاعات سازمان یافته را ذخیره می کند. اکثر دیتابیس ها دارای چندین جدول هستند تا افراد بتوانند داده های بخش های مختلف سایت را در آن ذخیره کنند.

مثلا بانک اطلاعاتی یک کسب‌وکار می تواند شامل جدول‌هایی برای محصولات، کارمندان و سوابق مالی باشد و زمینه های مختلف را در خود جای دهد. تقریبا اکثر فروشگاه‌های اینترنتی از بانک های اطلاعاتی برای ذخیره موجودی محصولات و البته اطلاعات مشتری استفاده می کنند.

دیتابیس ها می توانند در سیستم مدیریتی مانند MySQL ، Microsoft Access ، FileMaker Pro و غیره باشد. هر دیتابیسی با ذخیره داده های وب سایت می توانند امکانات مختلفی مثل جستجو، طبقه بندی  و به روزرسانی را انجام دهد.

دیتابیسی که برای وب سایت خود انتخاب می کنید، می تواند انعطاف پذیری بهتری را بخصوص برای فروشگاه های اینترنتی داشته باشد و در جداول مختلف، میزان دسترسی، نوع داده ها ( متن، کلیپ های صوتی ، تصاویر ، فیلم یا داده‌های عددی ) ذخیره شود.

چرا بهینه سازی دیتابیس را انجام دهیم

پایگاه های داده اطلاعات ذخیره شده را با ساختار سلسله مراتبی ( CSS ) و مرتبط در اختیار ما قرار می دهد تا بتوانیم محتوا را استخراج کرده و به راحتی آن را بهینه سازی کنیم.

حال اگر دیتابیس شما از نوع نسخه های قدیمی تر باشد، جداول نامناسب وغیره داشته باشد، عملکرد دیتابیس را پایین می آورد و سرعت سایت را آهسته می کند. به همین دلیل است که به افزونه دیتابیس نیاز دارید تا اگر در حال پاک کردن بانک اطلاعاتی خود هستید یا بازیابی محتوای بعدی را در برنامه خود دارید. همچنین بتوانید بهینه سازی و تلاش بهتری برای سرعت بیشتر و عملکرد کلی داشته باشید.

چرا داشتن یک دیتابیس سریع وردپرسی مهم است

صرف نظر از اینکه وب سایت شما در چه وضعیتی قرار دارد استفاده از یک دیتابیس خوب می تواند موفقیت را بیشتر کند. یک دیتابیس سریع به شما اطمینان می دهد:

  • سرعت سایت را بیشتر می کند.
  • تجربه کارآمدتری را برای مشتریان دارد.
  • شانس رتبه بالاتر را در موتورهای جستجو افزایش می دهد.
  • امکان استفاده از داده های لازم را می دهد، هیچ گونه فشاری بر سرورها وارد نمی کند.
  • نسخه پشتیبان تهیه و انتقال اطلاعات از دیتابیس فراهم می کند.
  • در صورت هک شدن یا ایجاد مشکل فایل های پشتیبان را آماده می کند.

چه ویژگی هایی را برای انتخاب افزونه بهینه سازی دیتابیس در نظر بگیریم

عملکرد تمام افزونه ها در بانک های اطلاعاتی متفاوت هستند که سعی کردیم افزونه ها را براساس ویژگی های جستجو شده کاربران و نیاز که می توانید داشته باشید در این مقاله ذکر کنیم، مثلا باید در نظر بگیرید :

  • امکان ذخیره نسخه پشتیبان را در Google Drive یا Dropbox وجود داشته باشد.
  • امکان تغییر دیتابیس را قبل از انتقال سایت به سرور دیگر فراهم کند.
  • اگر برای یک ویژگی ضروری نیاز به پرداخت نداشته باشید و بتوانید از افزونه های رایگان استفاده کنید.

11 افزونه برتر بهینه سازی دیتابیس

در این لیست در مورد ویژگی های اصلی، قیمت گذاری و البته موارد استفاده از آن صحبت خواهیم کرد.

1. WP Database Reset

افزونه WP Database Reset این امکان را می دهد تا با کلیک بخشی از دیتابیس وردپرس را خود مجددا تنظیم کنید. گزینه ی دیگری که می توانید برای تنظیمات خود انتخاب کنید، مثلا انتخاب یک یا دو جدول در دیتابیس برای پاک کردن است.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

ویژگی های WP Database Reset :

  • کل بهینه سازی دیتابیس فقط با یک کلیک انجام می شود و همه تنظیمات در یک صفحه پیکربندی می شود.
  • استفاده از این افزونه رایگان است.
  • گزینه ای برای پاک کردن کل دیتابیش یا فقط چند جدول موجود است.
  • امکان تنظیم مجدد پایگاه داده با استفاده از خط فرمان وجود دارد.
  • اقدامات امنیتی باعث می شود که شما به طور تصادفی بر روی دکمه تنظیم مجدد ضربه نزنید.

این افزونه احتمالا برای توسعه دهندگان افزونه و قالب که می خواهند دیتابیس را بعد از آزمایش پاک کنند، مفید است و همچنین برای مواردی که فقط یکبار برای بازگشت به دیتابیس استفاده می شود.

2. WP Database Backup

افزونه WP Database Backup برای مرتب کردن بانک اطلاعاتی با یک افزونه و امنیت بالا عالی خواهد بود. این افزونه دو ویژگی اساسی یکی تهیه بک آپ  و بازیابی آن دارد تا هر زمانی که نیاز است نسخه پشتیبان تهیه و اعلان های ایمیل خودکار ارسال شود.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

افزونه اصلی برای دانلود رایگان و نسخه های پولی آن از 22 دلار شروع می شود.

ویژگی های WP Database Backup :

  • این افزونه دارای پشتیبان دیتابیس با یک کلیک است تا بتوانید تمام دیتابیس، داده های خود را ذخیره کنید.
  • نسخه های بک آپ در سیستم شما قابل دریافت هستند.
  • امکان ذخیره سازی در Dropbox و Google Drive در دسترس دارد.
  • ابزار لازم را برای جستجوی بانک اطلاعاتی فراهم می کند.
  • گزارشات به ایمیل ارسال می شود تا بررسی اطلاعات دیتابیس خود را دریافت کنید.

3. Contact Form 7 Database Addon

افزونه Contact Form 7 برای کسانی که تمایل دارند تمام اطلاعات ارسالی خود را اتوماتیک وارد یک دیتابیس کنند مناسب است. به این ترتیب نیازی ندارید که در ایمیل های خود همه چیز را ذخیره کنید.

علاوه بر این با این افزونه می توانید پیام های خود را در دیتابیس جستجو کنید. هر چند تنظیماتی برای این کار وجود ندارد اما برخی از ویژگی های وارد وخارج کردن پیام ها ، حذف پیام های گذشته و موارد دیگر را نیز دارد.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

افزونه Contact Form 7 به صورت رایگان برای دانلود در دسترس است و می توانید از افزونه های پرداختی از پاپ آپ و فایل های پی دی اف استفاده کنید.

ویژگی هایی Contact Form 7 Database Addon

  • به سادگی نصب می شود.
  • لازم نیست تنظیمات را پیکربندی کنید چون یک بانک اطلاعاتی به طور خودکار ایجاد می کند
  • ورود به سیستم از طریق فرم با ارسال پیام شروع می شود.
  • تمام پیام های ایجاد شده از طریق فرم به نمایش در می آیند.
  • این افزونه سرعت سایت را پایین نمی آورد و مشکلی ایجاد نمی کند.

4. WP Optimize

افزونه WP-Optimize با مرتب کردن، فشرده سازی و ذخیره کردن دیتابیس خودکار عمل می کند. این افزونه تضمین می کند که دیگر نیازی به نصب ابزارهای اضافی برای بهینه سازی نداشته باشید.

استفاده از حافظه کش یک ویژگی خوب است چون کمک می کند به سایت خود سرعت ببخشید و نیازی به فکر کردن به بهینه سازی دیتابیس نداشته باشید.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

کل دیتابیس وردپرس با یک برنامه مرتب می شود، حتی امکان فشرده سازی جدول ها نیز وجود دارد و البته می توانید تمام پرونده های غیرضروری را حذف کنید. قیمت این افزونه برای استفاده یک یا دو سایت 39دلار، سطح تجاری سالانه 59 دلار برای پنج سایت، سطح نامحدود سالانه 149 دلار برای سایت های نامحدود است.

ویژگی های WP-Optimize :

  • نسخه رایگان برای تعداد وب سایت های نامحدودی را ارائه می کند
  • به طور خودکار دیتابیس را به کمک یک تقویم بهینه می کند.
  • آمار بهینه سازی دیتابیس را می توانید در افزونه مشاهده کنید.
  • چند هفته بک آپ در افزونه ذخیره می شود و می توانید در این مدت از آن نسخه استفاده کنید.
  • تصاویر ناخواسته را حذف کنید و موارد که تمایل نگه دارید را بهینه سازی کنید.
  • ادغام گزینه های چند زبانه را فراهم می کند.

این افزونه می تواند بانک اطلاعاتی شما را مرتب کند، تصاویر را فشرده سازی و صفحات را ذخیره کند.

5. WP-DBManager

افزونه WP-DBManager یکی از ساده ترین افزونه های دیتابیس است. بهینه سازی بانک اطلاعاتی یکی از امکاناتی که می توانید با این افزونه داشته باشید، که ویژگی های اضافی برای تهیه بک آپ و بازیابی فایل ها است.

بعد از اینکه نصب افزونه را انجام دادید، می توانید ببینید ماژول سرور فقط چند صفحه تنظیمات دارد. این افزونه در کنار گذاشتن جداول خالی و اجرای نمایش های داده های منتخب کمک می کند.

با این افزونه می توانی جداولی که مشکل دارند را درست کنید و برخی از تنظیمات افزونه با یک کلیک ساده یک بار برای همیشه انجام دهید.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

استفاده از افزونه WP-DBManager رایگان است و توسعه دهندگان با کمک های مالی می توانند آن را مدیریت کنند.

ویژگی های WP-DBManager :

  • یک افزونه ساده است تا بتوانید بانک اطلاعاتی خود را بهینه سازی کنید و اطمینان حاصل کنید که این افزونه سرعت سایت شما را پایین نمی آورد.
  • امکان بررسی جداول بانک اطلاعاتی وجود دارد تا تصمیم بگیرید که آیا می خواهید آن را نگه دارید یا نه.
  • اطلاعات دیتابیس در قسمت ادمین نشان داده می شود و درصورتی که خطایی در دیتابیس اتفاق افتاده باشد برای شما نمایش داده می شود.
  • نسخه پشتیبان در لیست همیشه ذخیره می شود تا زمانی که مشکلی برای سرور پیش آمد بتوانید از آن استفاده کنید و به طور باقوه استفاده کنید.

این افزونه برای کسایی که می خواهند بدون لیست و مرتب سازی کردن، یک ابزار ساده برای تهیه بک آپ داشته باشند مناسب است. هر چند برخی از تنظیمات آن کمی گیج کننده باشد ولی در بسیاری از موارد لازم نیست هیچ یک از تنظیمات پیش فرض را غییر دهید.

6. Participants Database

افزونه Participants Database قسمت جداگانه ای برای سایت شما ایجاد می کند تا بتوانید یک بانک اطلاعاتی از مخاطبین، بازدیدکنندگان یا لیستی از کاربران که با آنها نیاز دارید را ایجاد کنید.

این افزونه گزینه هایی برای تایپ جداگانه مخاطبین یا وارد کردن آن ها با فایل CSV دارد. نکته جالب این افزونه این است که می تواند نوع اطلاعات را در بانک اطلاعاتی ذخیره کنید و یک رابط جداگانه ای برای مدیریت داشبورد وردپرس داشته باشید.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

با این افزونه می توانید با استفاده از یک کد کوتاه لیست مخاطبین خود را در وب سایت نمایش دهید.

ویژگی های Participants Database :

  • بانک اطلاعات شرکت کننده بعد از نصب روی داشبورد دانلود می شود و زمینه های پیش فرض را برای موارد استاندارد مانند نام و آدرس فراهم می کند.
  • قوانین اعتبارسنجی برای قسمت های مختلفی تنظیم می شود.
  • ادمین افزونه می تواند سوابق را ویرایش کند.
  • امکانات افزودنی پرداختی مثل ابزار فهرست، عضویت و نقشه برداری از مکان در دسترس قرار می گیرد.

افزونه Participants Database برای دریافت بک آپ و بهینه سازی رایج آن قدر ها مناسب نیست ولی برای تهیه لیست مخاطبین و داشبورد وردپرس یک راه حل عالی به حساب می آید مانند ایمیل مارکتینگ عمل می کند.

7. Advanced Database Cleaner

افزونه Advanced Database Cleaner بیشتر تمرکز به حذف موردهایی از دیتابیس دارد که غیرضروری هستند یا مشکل در سایت ایجاد می کنند. مثلا ویرایش و پیش نویس های قدیمی را که دیگر لازم ندارید را حذف می کند.

بیشتر صاحبان سایت به دنبال حذف موارد بی استفاده در بانک اطلاعات خود هستند در نتیجه این افزونه می تواند به دلیل داشتن یک پاک کننده پیشرفته مفید باشد. این افزونه یک ماژول تنظیمات اساسی را در اختیار شما می گذارد تا بتوانید برای مرتب کردن چندین مرتبه دیتابیس تنظیم خاصی داشته باشید.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

نسخه اصلی این افزونه رایگان است و اگر نیاز به امکانات اضافی داشته باشید با سه قیمت این پکیج را می توانید دریافت کنید. اولین سطحی که این افزونه ارائه می کند با قیمت 39 دلار برای یک یا دو سایت ارائه می شود و به همین ترتیب قیمت گذاری ها افزایش پیدا می کند.

ویژگی های Advanced Database Cleaner :

  • با حذف موارد اضافی و ناخواسته در دیتابیس در وقت صرفه جویی می کند.
  • دیتابیس را مرتبا نظم می بخشد و باعث می شود یک سایت سریع تر  عمل کند.
  • لیست های مختلفی وطولانی برای مرتب سازی وجود دارد تا بتوانید فرصت های خوبی را ایجاد کنید.

همان طور که گفتیم این افزونه برای مرتب سازی دیتابیس اهمیت بالایی دارد و می تواند برای مرتب سازی بانک های اطلاعاتی پیشرفته عالی عمل کند و مرتب سازی را به یک فرآیند ساده تبدیل کند.

8. WP Reset

افزونه WP Reset می تواند دیتابیس وردپرسی را دریافت یا موارد خاصی که مفید نیستند را حذف کند. این افزونه زمانی که می خواهد کل سایت را پاک کنید و از ابتدا شروع کنید، مناسب است و کار شما را راه می اندازد.

افزونه WP Reset جدایی از نیازهای اصلی می تواند جداول، ارسال ، نظرات و سایر اطلاعات دیتابیس اسکن کند. درصورتی که بخواهید کنترل کامل بر اطلاعات خود داشته باشید یک راه حل دائمی برای انتخاب یا رها کردن قسمت های خاصی از وب سایت است.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

این افزونه کاملا رایگان است که می تواند برای استفاده از امکانات دریافتی خیال شما را کاملا راحت کند.

ویژگی های افزونه WP Reset :

  • گزینه های خوبی برای توسعه دهنگان دارد.
  • محیط وردپرسی را بازیابی می کند و با یک کلیک دیتابیس را پاک می کند.
  • امکان  حذف مواردی چون پست، صفحات و رسانه ها تا کاربران را فراهم می کند.
  • تمام جداول دیتابیس وردپرس را حذف می کند.
  • تنظیماتی برای حذف موارد خاص دارد که مثلا همه تصاویر را حذف نکنید.

افزونه WP Reset برای مواقعی مغید است که می خواهید افرونه و قالب وردپرس را آزمایش کنید یا عناصر مختلف دیبا را داشته باشید. در این حالت  WP Reset برای حذف محتوای دیتابیس و نصب های جدید مفید است.

9. Better Search Replace

افزونه Replace Search Replace برای تجارت هایی که می خواهند وب سایت های خود را به سرور جدید منتقل کنند یا زمانی که نمی خواهید همیشه آن را در وب سایت نصب داشته باشید، گزینه خوبی است.

زمانی که لینک ها و موارد رسانه ای ممکن است آدرس مناسبی نداشته باشد یا مثلا متوجه شوید که برخی از جدول های دیتابیس نیاز به اصلاح دارند صرف نظر از شرایطی که دارید این افزونه به شما کمک می کند.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

نسخه اصلی این افزونه رایگان است که می توانید با پرداخت 59 دلار آن را به نسخه Pro ارتقا دهید.

ویژگی های Replace Search Replace :

  • قبل از اینکه اطلاعات خود را به دیتابیس انتقال دهید، کلیه جداول دیتابیس را تجزیه و تحلیل می کند.
  • جداول مورد نظر خود را تغییر می دهد.
  • گزینه برای تست قبل از اجرای برنامه دارد.
  • از نصب های چند جانبه پشتیبانی می کند.
  • انجام جستجو و جایگزینی با یک کلیک انجام می شود. ( طی چند ثانیه انجام می شود )
  • بک آپ دیتابیس ارائه می کند.

این افزونه برای توسعه دهندگانی که می خواهند به صورت انبوه قسمت های مختلف دیتابیس را قبل از انتقال جایگزین و تغییر دهند، عالیست.

10. WP-Sweep

افزونه WP-Sweep یکی دیگر از افزونه هایست که برای پاک سازی دیتابیس مخصوصا بخش نظرات، ارسال اطلاعات متا استفاده می شود. با کمک این افزونه دیتابیس ها به صورت ماهانه مرتب سازی می شود و موراد بلا استفاده تا نظرات حذف شده پاک می شوند تا بتوانید عملکرد خود را بهبود و فشار بر روی سرور کاهش دهید.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

استفاده از افزونه WP-Sweep کاملا رایگان است و نسخه پولی ندارد.

ویژگی های WP-Sweep :

  • استفاده از این افزونه رایگان است.
  •  با یک تنظیم ساده دیتابیس حذف می شود.
  • هیچ تنظیمات پیچیده ای در این افزونه مشاهده نمی کنید.
  • کامنت های اسپم، حذف شده و تایید نشده را پاک می کند.
  • از داده های متای مثل اظهارنظر، اصطلاح و داده های کاربران خلاص می شوید.

درصورتی که بخواهید قسمت های غیرضروری دیتابیس را پاک کنید افزونه WP-Sweep مفید است والبته این امکان وجود دارد که فقط درصورت لزوم بتوانید این افزونه را نصب کنید.

11. Optimize Database after Deleting Revisions

افزونه Optimize Database after Deleting Revisions یکی دیگر از افزونه هایست که می تواند موارد بی استفاده داده های دیتابیس را خارج کرد. این افزونه هم با یک کلیک ساده بهینه سازی دیتابیس را انجام می دهد وتگ های بلااستفاده ، نظرات اسپم یا پست های حذف شده را پاک می کند.

14افزونه بهینه سازی دیتابیس

این افزونه تجزیه و تحلیل های خود را به سادگی انجام می دهد تا بتوانید عناصر خاصی از داده ها را قبل از بهینه سازی جدا کنید. با وجود افزونه های مشابه سادگی مراحل آن نکته قابل توجه این افزونه به حساب می آید.

استفاده از این افزونه کاملا رایگان است و نسخه پولی ندارد.

ویژگی های Optimize Database after Deleting Revisions :

  • برخی از موارد بلااستفاده حافظه کش OEMBED ، محتوای بایگانی شده و جدول های دیتابیس را پیدا و حذف می کند.
  • استفاده از این افزونه بسیار ساده است و با یک کلیک و تنها چند تنظیم پیکربندی انجام می شود.
  • به شبکه های چندرسانه ای لینک دهید.

در کل این افزونه برای پاک کردن دیتابیس برای انواع وب سایت ها می تواند لازم باشد.